Сільгоспдотація: розподіл, реєстр, розрахунок, податкові накладні

Опубліковано в БУХГАЛТЕРІЇ № 17 (1264) від 24 КВІТНЯ 2017 року


Спеціальний режим з ПДВ у сфері сільського господарстваСільське господарствоПодаток на додану вартість

Тетяна ДЕРКАЧ, редактор


Задекларований у ПКУ та Законі № 1877(1) порядок надання сільгосппідприємствам бюджетної дотації продовжує отримувати необхідну підзаконну нормативну базу. Фактично формування Реєстру отримувачів бюджетної дотації завершено. І, як це часто буває, у таких нормативних актах випливають цікаві подробиці, яких не було в самих законах. На яке ж підводне каміння чекати аграріям?

Порядок розподілу дотації у 2017 році

Кабміном затверджено Порядок № 83(2), який набрав чинності 22.02.2017 р. Цей документ визначає порядок розподілу бюджетної дотації за напрямами сільгоспвиробництва:

  • птахівництво (КВЕД 01.47, 10.12 і 10.80);
  • інше виробництво (за видами діяльності, зазначеними в п.161.3 ст.161 Закону № 1877, крім птахівництва).

Бюджетні кошти, виділені на дотацію товаровиробникам, що займаються птахівництвом, не можуть перевищувати 50% щомісячних бюджетних асигнувань (п.4 Порядку № 83) (так звані коефіцієнти пропорційності, які додатково регулюються в п.11 Порядку).

Докладніше про розрахунок коефіцієнтів пропорційності за напрямами йдеться в п.10 Порядку № 83. Ці показники розраховуються не претендентами на дотацію, а безпосередньо ДФС і залежать від двох чинників: суми виділених з бюджету коштів на дотації на місяць на певний напрямок (птахівництво та інші види сільгоспвиробництва) та частки суми ПДВ, сплаченої до бюджету за кожним таким напрямком, у загальній сумі ПДВ, сплаченої цими ж платниками, але за всіма видами діяльності(3).

Коефіцієнт пропорційності не працюватиме сам по собі: ДФС додатково буде відстежувати відповідність кодів КВЕД отримувача дотації кодам товарів за УКТ ЗЕД. Таблицю відповідності цих кодів один одному наведено у додатку до Порядку № 83.

В Порядку № 83 є також згадування про те, за якою пропорцією мають розподілятись бюджетні кошти безпосередньо між сільгоспвиробниками — але в межах вищезгаданих лімітів для кожного напряму. Для цього кожному отримувачу дотації будуть вираховувати частку сплаченої до бюджету суми ПДВ за «дотаційними» видами діяльності у загальній сумі сплаченого таким платником ПДВ. Цей показник має бути «враховано» під час виплати дотації (п.5 Порядку № 83).

Тимчасовий реєстр отримувачів бюджетної дотації

Тимчасовий реєстр отримувачів бюджетної дотації (далі — Тимчасовий реєстр) сформовано на підставі Постанови № 178(4). Потреба у цьому Реєстрі виникла у зв’язку з незбігом дат прийняття інших підзаконних документів та деякими технічними особливостями налаштування програмного забезпечення, що відтермінувало введення основного Реєстру отримувачів бюджетної дотації (далі — Реєстр).

Постанова № 178 (набрала чинності з 24.03.2017 р.) встановлює порядок надання бюджетної дотації сільгоспвиробникам за результатами діяльності у лютому 2017 року (тобто дія Тимчасового реєстру поширюється тільки на податкові результати сільгосппідприємств за один місяць — лютий). Для отримання такої дотації сільгоспвиробники мали:

  • станом на 31.12.2016 р. бути суб’єктами спецрежиму відповідно до ст.209 ПКУ(5);
  • бути зареєстрованими платниками ПДВ станом на 01.03.2017 р.;
  • подати заяву(6) про внесення до Тимчасового реєстру до 01.04.2017 р.

Сума бюджетної дотації визначається на підставі даних ДФС за результатами діяльності за лютий 2017 року. І тут починається найцікавіше. Відповідно до п.4 Постанови № 178 ДФС мала до 10.04.2017 р. сформувати той самий Тимчасовий реєстр на підставі декларацій з ПДВ за лютий (граничний строк подання — до 20.03.2017 р.(7)) та податкових накладних за цей самий період. Отже, в Постанові № 178 зазначено, що Тимчасовий реєстр має містити дані про податкові накладні. Очевидно, що йдеться про зареєстровані в ЄРПН лютневі накладні, які станом на 10.04.2017 р. всі мали б бути зареєстровані без застосування штрафів.

Усі дотаційні виплати за лютий 2017 року було заплановано завершити до 15.04.2017 р.

Основний Реєстр отримувачів бюджетної дотації

Його функціонування передбачено Порядком № 179(8) (набрав чинності 24.03.2017 р.). У цьому документі є кілька важливих наголосів. Як зазначалося раніше стосовно Тимчасового реєстру, в основному Реєстрі теж відстежуватиметься відповідність видів діяльності заявника за КВЕД таблиці відповідності кодам УКТ ЗЕД (наведеній у додатку до Порядку № 83). При цьому такі дані має бути підтверджено даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (далі — ЄДР). Нагадаємо, що відповідно до абзацу четвертого п.2 Порядку № 83 якщо ДФС отримує відомості з ЄДР, що сільгосппідприємство змінило основний вид діяльності, але у встановлений строк не повідомило про це податківців, то таке підприємство позбавляється права на отримання бюджетної дотації за звітний період. Якщо таке трапилось, ДФС повідомляє про це заявника з пропозицією або перереєструватись в Реєстрі, або подати заяву про виключення з нього.

Заява на включення до Реєстру подається протягом 5 календарних днів після закінчення граничного строку подання декларації з ПДВ (п.7 Порядку № 179) та розглядається у ДФС протягом 3 робочих днів з дня її отримання, крім вихідних, святкових та неробочих днів (п.10 Порядку). Заяву може бути оформлено неправильно і тому в її прийнятті може бути відмовлено. Заявник може виправити недоліки і подати нову заяву. Чи приймуть її в ДФС, якщо збігли строки у 5 календарних днів після закінчення граничного строку подання декларації? В Порядку про це ані слова. Отже, є імовірність, що в разі допущення певних помилок в оформленні заяви заявник може втратити право на включення до Реєстру в цьому конкретному податковому періоді. Цікаво, що зміна видів діяльності формально не міститься у переліку причин, через які сільгоспвиробника виключають з Реєстру (перелік наведено в п.19 Порядку № 179), — тільки зменшення питомої ваги «дотаційних» постачань у загальному їх обсязі.

Реєстр та податкові накладні

Постановою № 179 затверджено також Порядок надання ДФС та Казначейством інформації стосовно бюджетної дотації, яка підлягає перерахуванню отримувачам бюджетної дотації. Серед видів інформації, якою обмінюються ці відомства, є сума ПДВ, сплачена за звітний податковий період отримувачем бюджетної дотації за «дотаційними» видами діяльності. Цей показник розраховуватиметься ДФС за цікавою формулою у вигляді частки «дотаційного» ПДВ в загальній його сумі за звітний період (п.7, 8 Порядку).

При цьому в п.8 Порядку зазначено, що обсяги «дотаційних» та загальних продажів розраховуються за даними податкових накладних за звітний період, зареєстрованих в ЄРПН.

Цей пункт викликає найбільше запитань. По-перше, як цей показник вплине на суму бюджетної дотації? Якщо виходити з формулювань Рішення про виключення сільгоспвиробника з Реєстру (додаток 1 до Порядку № 179), то дані з ЄРПН можуть свідчити про недотримання питомої ваги вартості сільгосптоварів у загальній вартості реалізованих товарів, що є підставою для виключення з Реєстру. По-друге, такий підхід примушує сільгоспвиробників передусім реєструвати в ЄРПН податкові накладні, складені за наслідками саме «дотаційної» діяльності, аби зберегти потрібну пропорцію.

Кошти на колишніх додаткових рахунках: ніщо не забуто

Є і приємні новини: ухвалено та підписано Президентом Закон № 1988(9). Цим Законом нарешті вирішується питання повернення колишнім «спецрежимникам» реєстраційного ліміту та коштів на суму, перераховану на спецрахунки з 1 по 30 січня 2017 року.

Нагадаємо, що у зв’язку із втратою чинності з 1 січня 2017 року ст.209 ПКУ підрозд.2 розд.ХХ «Перехідні положення» ПКУ було доповнено п.48—50 та п.54, відповідно до яких до 15.01.2017 р. включно такі платники могли зареєструвати в ЄРПН податкові накладні та розрахунки коригування за 2016 рік, а додаткові рахунки в СЕА ПДВ мало бути закрито з 31.01.2017 р. (для квартальних платників — з 20.03.2017 р.). Однак раптово Казначейство повідомило, що 5 січня ці додаткові рахунки платників заблоковано — начебто за вимогою ДФС. Під тиском КМУ рахунки було розблоковано на один день — 13.01.2017 р., після чого проблема використання перерахованих коштів уже в нових умовах зависла у повітрі(10). Але, як-то кажуть, ніщо не забуто.

Отже, Закон № 1988 пропонує новації шляхом доповнення того ж підрозд.2 розд.ХХ «Перехідні положення» ПКУ пунктом 60. Платникам пропонується таке.

Кошти, перераховані колишніми «спецрежимниками» безпосередньо на спецрахунки з 1 по 30 січня 2017 року, можуть збільшити реєстраційний ліміт таких платників в СЕА ПДВ. Процедурно це оформлюється заявою до центрального офісу ДФС (а не до її територіального органу, де такий платник зареєстрований) у довільній формі (тобто окремої форми заяви, затвердженої ДФС або Мінфіном, чекати не треба). До заяви слід додати копії платіжних доручень, завірених в установленому порядку банком, які підтверджують таке перерахування. Збільшення реєстраційного ліміту відбувається одноразово на всю заявлену суму. Є одне «але»: формулу СЕА ПДВ збільшать на суми не більші заявлених у податковій звітності за грудень 2016 року, що мали спрямовуватись на спеціальні рахунки сільгоспвиробників, без урахування уточнюючих розрахунків. Такою можливістю можна скористатись до 31 грудня 2017 року.

Крім того, платник може повернути кошти, зайво перераховані на основний електронний рахунок (при реєстрації податкових накладних у січні), з електронного рахунку на свій поточний рахунок. У цьому випадку застосовуються правила, встановлені п.2001.6 ст.2001 ПКУ. Як відомо, для повернення коштів з електронного на поточний рахунок подається додаток Д4 до декларації. Законом № 1988 встановлено, що сільгоспвиробникам буде повернуто суму у межах такого збільшення реєстраційного ліміту.

Закон № 1988 набрав чинності з дня, наступного за днем опублікування (тобто з 15 квітня(11)), проте Кабміну дається ще місяць з дня набрання чинності для приведення у відповідність до цього Закону власних нормативно-правових актів та актів задіяних міністерств і відомств.

Блокування податкових накладних

Як і решта платників, отримувачі бюджетної сільгоспдотації з 01.07.2017 р. можуть зазнати проблеми блокування своїх податкових накладних(12). Це може бути пов’язано із зміною сільгосппідприємством своїх видів діяльності, що автоматично дає податківцям право перерахувати отримувачам сільгоспдотації, внесеним до Реєстру, питому вагу обсягу постачань за «дотаційною» діяльністю у загальному обсязі постачань. Якщо питома вага за версією податківців буде менша 75%, такий платник податку може втратити право на реєстрацію «дотаційних» податкових накладних з позначкою «2» у другій частині податкового номера одночасно із заповненням графи 11 у розділі Б — «Код виду діяльності сільськогосподарського товаровиробника», які потрібно складати окремо відповідно до вимог п.6 Порядку № 1307(13).

Отже, можна припустити, що на практиці нас очікує чимало непорозумінь та проблем, яких не було передбачено у підзаконних нормативних актах.


(1)Закон України від 24.06.2004 р. № 1877-IV «Про державну підтримку сільського господарства України» (прим. ред.).

(2)Порядок розподілу бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції у 2017 році, затверджений постановою КМУ від 08.02.2017 р. № 83 (прим. ред.).

(3)Про суперечливість цих норм див. лист Всеукраїнської аграрної ради від 09.03.2017 р. № 78, надісланий на адресу Міністра фінансів України (прим. ред.).

(4)Постанова КМУ від 22.03.2017 р. № 178 «Деякі питання виплати бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції» (прим. ред.).

(5)Отже, новостворені у 2017 році сільгоспвиробники до цього реєстру не потраплять (прим. авт.).

(6)Заяву за формою № 1-РОБД затверджено наказом Мінфіну України від 23.02.2017 р. № 275 (прим. авт.).

(7)Про те, як встигнути отримати таку лютневу дотацію, див.: Деркач Т. ПДВ для сільгосппідприємств: коли діятимуть нові правила? // Бухгалтерія. — 2017. — № 11. — С.12–14 (прим. ред.).

(8)Порядок ведення Реєстру отримувачів бюджетної дотації, затверджений постановою КМУ від 21.02.2017 р. № 179 (прим. ред.).

(9)Закон України від 23.03.2017 р. № 1988-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо захисту прав вітчизняного сільськогосподарського товаровиробника» (прим. ред.).

(10)Додатково на цю тему див.: Деркач Т. «Іван киває на Петра»: хто закрив рахунки сільгосппідприємств в СЕА ПДВ? // Бухгалтерія. — 2017. — № 3-4. — С.30—31 (прим. ред.).

(11)Опубліковано в «Голосі України» від 14.04.2017 р. № 69 (прим. авт.).

(12)Докладніше див.: Дроговоз Ю. Зупинення реєстрації ПН: тестовий режим у дії // Бухгалтерія. — 2017. — № 15. — С.11—13 (прим. ред.).

(13)Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну України від 31.12.2015 р. № 1307 (прим. ред.).